Kako spriječiti da se naši gradovi pretvore u AI džungle

Kako umjetna inteligencija postaje sveprisutnija, njezin potencijal i izazovi koje predstavlja, sve više dolaze u fokus. Uravnoteženje rizika i prilika koje ona nosi postaje jedno od ključnih pitanja naše ere. Na sličan način na koji su se gradovi pojavili kao središta inovacija u kulturi, politici i trgovini, sada definiraju granice upravljanja umjetnom inteligencijom.

Neki primjeri kako gradovi preuzimaju vodstvo uključuju Koaliciju gradova za digitalna prava, Montrealsku deklaraciju za odgovornu umjetnu inteligenciju i Otvoreni dijalog o etici umjetne inteligencije. Drugi se mogu pronaći u zabrani tehnologije prepoznavanja lica u San Franciscu i nastojanju New Yorka da regulira prodaju automatiziranih sustava zapošljavanja. Urbani instituti, sveučilišta i drugi obrazovni centri također napreduju s nizom etičkih inicijativa umjetne inteligencije.

Ovi napori ukazuju na paradigmu u nastajanju koja se naziva AI lokalizam. To je dio većeg fenomena koji se često naziva Novi lokalizam, a koji uključuje gradove koji preuzimaju vodstvo u regulaciji i kreiranju politika kako bi razvili pristupe različitim problemima i izazovima koji su specifični za ovaj kontekst. Također smo vidjeli povećano prihvaćanje pristupa usmjerenih na grad unutar okvira međunarodnog prava.

Čineći to, gradske vlasti popunjavaju praznine nastale zbog nedostatnih državnih, nacionalnih ili globalnih okvira upravljanja koji se odnose na umjetnu inteligenciju i druga složena pitanja. Posljednjih godina, na primjer, vidjeli smo pojavu “širokopojasnog lokalizma”, u kojem se lokalne vlasti bave digitalnim jazom; i „lokalizam privatnosti“, oba kao odgovor na izazove koje predstavlja povećana upotreba podataka za provođenje zakona ili zapošljavanje.

AI lokalizam obuhvaća širok raspon pitanja, dionika i konteksta. Uz zabrane prepoznavanja lica pomoću umjetne inteligencije, lokalne vlasti i institucije razmatraju pravila nabave koja se odnose na korištenje umjetne inteligencije od strane javnih subjekata, javne registre sustava umjetne inteligencije lokalnih vlasti i programe javnog obrazovanja o umjetnoj inteligenciji. Ali iako se inicijative i studije slučaja množe, još uvijek nam nedostaje sustavna metoda za procjenu njihove učinkovitosti – ili čak same potrebe za njima. To ograničava sposobnost kreatora politike da razviju odgovarajuću regulativu i općenito usporava rast ovog područja.

Izgradnja okvira AI lokalizma

Razvijeno je dest načela koja bi trebala pomoći u sistematizaciji našeg pristupa AI lokalizmu. Gledajući zajedno, oni čine početni okvir za provedbu i procjenu inicijativa diljem svijeta:

  • Uspostavljanje i artikuliranje jasnog skupa vodećih načela bitna je polazna točka. Na primjer, Povelja o tehnologiji u nastajanju za London, koju je pokrenuo ured gradonačelnika 2021. kako bi ocrtao “praktične i etičke smjernice” za istraživanje o tehnologiji u nastajanju i pilotima tehnologije pametnih gradova, jedan je od primjera. Slični projekti postoje u Nantesu u Francuskoj, koji je pokrenuo podatkovnu povelju kako bi naglasio predanost lokalne vlade suverenitetu podataka, zaštiti, transparentnosti i inovacijama. Takvi napori pomažu zainteresiranim stranama da zacrtaju kurs koji učinkovito uravnotežuje potencijal i izazove koje postavlja umjetna inteligencija, istovremeno potvrđujući predanost otvorenosti i transparentnosti upotrebe podataka za javnost.
  • Angažman javnosti daje društvenu dozvolu: Uspostavljanje povjerenja ključno je za poticanje odgovorne upotrebe tehnologije, kao i za šire prihvaćanje od strane javnosti. Oblici javnog angažmana – okupljanje javnosti, kampanje podizanja svijesti, mini-skupovi i još mnogo toga – mogu pomoći u izgradnji povjerenja i trebali bi biti dio procesa koji poduzimaju kreatori politika. Na primjer, kalifornijski Odjel za pošteno zapošljavanje i stanovanje održao je svoju prvu virtualnu javnu raspravu s građanima i skupinama za zagovaranje radnika o sve većoj upotrebi umjetne inteligencije pri zapošljavanju i ljudskim resursima te o potencijalu tehnološke pristranosti u nabavi.
  • AI pismenost omogućuje smislen angažman: Cilj AI pismenosti je potaknuti upoznavanje sa samom tehnologijom kao i s povezanim etičkim, političkim, ekonomskim i kulturnim pitanjima. Na primjer, Institut za etiku umjetne inteligencije u Montrealu, neprofitna organizacija usmjerena na unapređenje pismenosti o umjetnoj inteligenciji, pruža besplatne, pravovremene i lako usvojive informacije o umjetnoj inteligenciji i događajima povezanim s umjetnom inteligencijom iz cijelog svijeta.
  • Iskoristite lokalnu stručnost: Kreatori politika trebali bi iskoristiti stručnjake u svojoj zajednici koji rade s umjetnom inteligencijom osnivanjem ili pružanjem podrške istraživačkim centrima. Dva primjera su Konfederacija laboratorija za istraživanje umjetne inteligencije u Europi (CLAIRE), paneuropski projekt koji se europski fokusira na upotrebu umjetne inteligencije u gradovima i “How Busy Is Toon“, web stranica koju su razvili Gradsko vijeće Newcastlea i Sveučilište Newcastle za pružanje informacija o prijevozu u stvarnom vremenu u središtu grada.
  • Inovirajte načine na koji se osigurava transparentnost: kako bi se izgradilo povjerenje i potaknuo angažman, AI Localism bi trebao obuhvatiti vremenski testirana načela i prakse transparentnosti. Na primjer, Amsterdam i Helsinki otkrivaju korištenje umjetne inteligencije i objašnjavaju kako se algoritmi koriste za određene svrhe. Osim toga, AI Localism može inovirati način na koji se osigurava transparentnost, usađivanjem svijesti i sustava za prepoznavanje i prevladavanje “slijepih točaka umjetne inteligencije” i drugih oblika nesvjesne pristranosti.
  • Uspostavite sredstva za odgovornost i nadzor: jedna od znakovitih značajki lokalizma umjetne inteligencije je prepoznavanje potrebe za odgovornošću i nadzorom kako bi se osiguralo da se poštuju načela odgovornog upravljanja. Primjeri uključuju službenika za upravljanje i politiku algoritama u New Yorku, Singapursko savjetodavno vijeće za etičku upotrebu umjetne inteligencije i podataka i Savjetodavnu radnu skupinu za nadzor u Seattleu.
  • Signalizirajte granice kroz obvezujuće zakone i politike: načela su dobra samo onoliko koliko se provode ili provode. Ratifikacija zakona, kao što je Zakon o privatnosti biometrijskih podataka grada New Yorka, koji zahtijeva jasne obavijesti da tvrtke prikupljaju biometrijske podatke, ograničava način na koji tvrtke mogu koristiti takve podatke. Također zabranjuje prodaju i zaradu od podataka. Takva regulacija šalje jasnu poruku potrošačima da se poštuju njihova prava na podatke i zaštite i drži korporacije odgovornima za poštivanje povlastica privatnosti.
  • Koristite nabavu za oblikovanje odgovornih tržišta umjetne inteligencije: kao što su općinske i druge vlasti učinile u drugim područjima javnog života, gradovi bi trebali koristiti politike nabave za poticanje odgovornih inicijativa umjetne inteligencije. Na primjer, Vijeće Berkeleya u Kaliforniji donijelo je uredbu kojom se zahtijeva da javni odjeli opravdaju korištenje novih tehnologija nadzora i da dobrobiti tih alata prevagnu nad štetama prije nabave.
  • Uspostavite podatkovne suradnje za rješavanje neusklađenosti: podatkovne suradnje novi su oblik međusektorskog partnerstva u kojem se privatni podaci ponovno koriste i raspoređuju za javno dobro. Osim što donose nove uvide i inovacije, takva partnerstva također mogu biti moćni alati za razbijanje asimetrije podataka koja leži u pozadini i pokreće toliko širih socioekonomskih nejednakosti. Poticanje suradnje podataka, identificiranjem mogućih partnerstava i usklađivanjem ponude i potražnje, stoga je važna komponenta AI Localism. Početni napori uključuju Amsterdamsku razmjenu podataka, koja omogućuje sigurno dijeljenje podataka radi rješavanja lokalnih problema.
  • Upravljajte strateški: previše strategija umjetne inteligencije ne uključuje upravljanje i previše pristupa upravljanju nije strateški. Stoga je imperativ da gradovi imaju jasnu viziju o tome kako vide da se podaci i umjetna inteligencija koriste za poboljšanje lokalne dobrobiti. Iscrtavanje strategije umjetne inteligencije, kao što je poduzelo Gradsko vijeće Barcelone 2021., može stvoriti puteve za ugradnju pametne upotrebe umjetne inteligencije među agencijama i otvoriti svijest o umjetnoj inteligenciji građanima kako bi odgovorna upotreba podataka i razmatranja postala zajednička nit, a ne izolirana vježba unutar lokalne zajednice vlada.

AI Lokalizam je novo područje, a njegova praksa i istraživanje traju i dalje. Sama tehnologija nastavlja se brzo mijenjati, nudeći nešto poput pokretne mete za upravljanje i regulaciju. Stalne promjene u razvoju umjetne inteligencije i njezinom korištenju naglašavaju potrebu za tipom okvira koji je gore opisan. 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Pročitaj više

[JAVNI POZIV] Za žene poduzetnice

Program EmpoWomen predstavlja svoj prvi javni poziv za žene poduzetnice koje vode deep tech start-upove u zemljama EU-a koje su trenutno manje zastupljene. EmpoWOMEN je